Czego nie widać – dużo internetu i festiwal, którego nie będzie

To wiosna inna niż wszystkie. Chyba mało kto spodziewał się, że pandemia COVID-19 osiągnie takie rozmiary, choć biorąc pod uwagę prognozy naukowców i dane napływające z Chin od końca 2019 roku – być może tego właśnie należało oczekiwać. Wiele branż i firm dotknął głęboki kryzys. Mówi się, że w kilka dni skończył się rynek pracownika; mówi się, że z recesją będziemy się zmagać przez lata; mówi się, że świat, jaki znamy, skończył się. Czy widać to na moim freelancerskim poletku? Poniekąd. Nakaz izolacji społecznej bezpośrednio dotknął najważniejszego dla mnie obecnie klienta – Festiwal Fantastyki Pyrkon, który siłą rzeczy musiał zostać odwołany (a raczej przesunięty na 2021 rok). Jednak ten sam nakaz zmobilizował innych, by wzmogli swą aktywność w internecie, co przełożyło się na zlecenia dla mnie.

Shoper, WordPress, SASS – krok do przodu

Pierwsze shoperowe zlecenie realizowałem jesienią ubiegłego roku (dla toniekrem.pl) i wygląda na to, że nie będzie to jednorazowy epizod.

Dla klienta, prowadzącego sklep z żywnością (gustiditalia.pl), zaprogramowałem prosty mechanizm do obsługi okienek typu pop-up. Wykorzystałem do tego shoperowy silnik modułów i tłumaczeń, aby umożliwić administratorowi sklepu samodzielną edycję zawartości. Wymagało to ode mnie głębszego zapoznania się z logiką działania tej platformy e-commerce, a w konsekwencji również engine’u Smarty do tworzenia szablonów stron PHP, gdyż tego właśnie mechanizmu używa Shoper.

Umiejętności te przydały się szybko podczas modyfikowania szablonu sklepowego dla innego klienta – Festiwalu Fantastyki Pyrkon. Pyrsklepik, działający pod egidą festiwalu, również wykorzystuje zmodyfikowany podstawowy szablon Shopera. Wprowadzone przez nas (w sensie: mnie i załogę Pyrkonu) modyfikacje wykraczają mocno poza podstawowe dostosowanie barw do brandingu sprzedawcy – dopisaliśmy kilka nowych układów, jak chociażby gridową sekcję hero na stronie głównej, dopracowaliśmy kształt przycisków i siatkę strony, aby lepiej odpowiadały naszej wizji. A to dopiero początek. Są pomysły na rozwój i liczę na to, że moje shoperowe umiejętności będą ewoluowały razem ze sklepem.

Rozbudowuję też swój zakres narzędzi wordpressowych o multiszablon BeTheme, który oferuje mnóstwo możliwości względnie szybkiego i sprawnego budowania strony w oparciu o rozbudowany edytor, a także udostępnia bardzo dużą liczbę preformatowanych stron, które można przyjąć jako podstawę nowej pracy. Rzecz jest odpłatna, a komercyjna licencja to kilkadziesiąt dolarów, jednak przeliczając zaoszczędzony czas pracy na monety, kwota nie wydaje się wcale wygórowana. Generalnie nie przepadam za tego typu rozwiązaniami, Divi zrobił na mnie nienajlepsze wrażenie, Elementor również zniechęcił mnie bardzo szybko, jednak wykorzystany w BeTheme builder wydaje się plastyczny i oszczędny, czyli w sumie taki, jak lubię. Zobaczymy, co przyniesie przyszłość – pierwsza realizacja oparta o rzeczony multiszablon powinna pojawić się w sieci około początku czerwca i dopiero wówczas będę mógł powiedzieć, czy wybór był słuszny.

Natomiast na pewno słusznym posunięciem było wzięcie udziału w kursie Advanced CSS and SASS na platformie Udemy. Szkolenie to gruntownie omawia CSS, wnikając w szczegóły i niuanse, które nurtowały mnie od dawna, uzupełnia luki w wiedzy, proponuje szybki i profesjonalny workflow, wprowadza (niewprowadzonych wcześniej) w SASS, zahaczając przy okazji o npm – i przekazuje jeszcze wiele innych informacji. Uczestniczyłem już wcześniej w kilku kursach, bądź to na Udemy, bądź na Courserze, jednak żadne z nich nie było tak wyczerpujące i informatywne, jak to.

Strony internetowe – serwis i budowa

Do serwisowanych przeze mnie stron internetowych dołączył na kilka miesięcy pawilon.org, należący do poznańskiej Galerii Miejskiej Arsenał. Moim zadaniem jest poprawa UX/UI, przepisanie części kodu, który nie działa dokładnie tak, jak chciałby klient oraz aktualizacja wszystkich komponentów strony w sposób nienaruszający stabilności serwisu. Wspomniana w poprzednim ustępie nowa wiedza jak najbardziej przychodzi mi z pomocą.

Do zbudowanych przeze mnie witryn dołączyły natomiast strony spotkajmysie.org oraz szpitalewielkopolski.pl. Pierwsza należy do niewielkiej firmy eventowej, drugą realizowałem jako podwykonawca Agencji Reklamowej Grafiti. Na początku maja zbudowałem także w ekspresowym tempie dwie witrynki (w oparciu o motyw Shapely): online.trzezwyumysl.pl oraz ankieta.trzezwyumysl.pl. Obie są tylko nieco większe niż landing page i powstały na zlecenie mojego starego i stałego klienta.

Festiwal, którego nie będzie

Niestety, nie będę się mógł pochwalić współpracą z Pyrkonem 2020 z tej prostej przyczyny, że nie będzie Pyrkonu 2020. Festwial, podobnie jak szereg innych wydarzeń masowych, został odwołany (technicznie rzecz ujmując: przeniesiony) i odbędzie się dopiero za rok. Mnóstwo roboty, którą wykonałem we współpracy m.in. z Curiosum Art czy Grafikati, nie ujrzy światła dziennego tej wiosny. Szkoda i żal trochę, ale wiele wskazuje na to, że wysiłek się nie zmarnuje – projekty zaczekają na wydruk w 2021 roku i przysłużą się kolejnej edycji największego w Polsce święta fantastyki i popkultury.

Jednak nie wszystkie efekty mojej pracy zostały odroczone. Niektóre projekty zdążyły już pójść w świat, inne są niezależne od samej imprezy. Jest tak np. z obrazem na okładkę pisma Nowa Fantastyka, którą przygotowałem na bazie tegorocznego key visuala festiwalowego, lub też z produktami przygotowanymi do pyrkonowego sklepiku.

Pyrkon skarpetki robotyczne
Skarpetki z wzorem robotycznym, fot. Bartosz Pussak dla Pyrklepik.pl
Pyrkon skarpetki z mackami
Skarpetki ze wzorem w macki, fot. Bartosz Pussak dla Pyrklepik.pl
Pyrkon kubek cyberpunkowy
Kubek z wzorem cyberpunkowym, fot. Bartosz Pussak dla Pyrklepik.pl
Pyrkonowa okładka Nowej Fantastyki 04/2020
Pyrkonowa okładka Nowej Fantastyki 04/2020

Publikacje elektroniczne

Tej wiosny, jak zwykle, przygotowałem też wydanie elektronicznego kwartalnika Bezpieczny Magazyn dla portalu logistycznego Log4.pl. Dla tego samego klienta popełniłem też raport branżowy o rynku wózków widłowych (także wydanie elektroniczne).

Widlak List publikacja elektroniczna