Czego nie widać – maj

Pół roku przemknęło jak z bicza strzelił. Ostatnio na początku roku relacjonowałem projekty graficzne, które wyszły z mojej pracowni. Teraz wiosna ma się już ku końcowi, a czerwiec zaczyna zalewać nas letnim żarem z nieba. Cóż. Na swoje usprawiedliwienie mam jedynie to, że nie zasypiałem gruszek w popiele, a przełom zimy i wiosny był w Nowej Pracowni bardzo, bardzo pracowity. Co się działo? Zapraszam. Będzie trochę o Pyrkonie, trochę o portalu Kultura u podstaw i co nieco na temat drobniejszych, doraźnych zleceń.

Pyrkon od graficznej kuchni

Główną i podstawową przyczyną, dla której nie znalazłem czasu na prowadzenie bloga, był Festiwal Fantastyki Pyrkon, z którym mam przyjemność współpracować od dwóch już lat. Tegoroczna impreza odbywała się w dniach 26–28 kwietnia, a poprzedzające ją dwa miesiące były niezwykle intensywne. Wydarzenie tego formatu, gromadzące na Międzynarodowych Targach Poznańskich ponad 50 tysięcy osób, wymaga bowiem naprawdę wielu druków, postów w social mediach i brandowania wszystkiego, co się da. Od billboardów, widocznych w mieście na miesiące przed Festiwalem, po najdrobniejsze naklejeczki, uprawniające do wstępu na wydzielone strefy imprezy – wszystko musi być spójne, zgodne z identyfikacją wizualną, ładne i funkcjonalne. Czyli, innymi słowy, wszystko musi zostać zaprojektowane, a projekty graficzne idą w setki. Tak, nie przesadzam.

Co zatem, między innymi, przygotowywałem? Pokażę parę reprezentatywnych przykładów. Najciekawsze i najładniejsze pojawią się też w portfolio. Póki co jednak ich tam nie ma, zatem jak najbardziej pasują do serii Czego nie widać.

Key visual i jego zastosowania

Reprezentatywną grafiką flagową, promującą tegoroczną imprezę, była ilustracja, którą wykonała dla nas Małgorzata Motyka. Koncept sceny wyszedł ode mnie, moja była też „reżyseria” kadru, jednak to talent i pędzel pani Małgorzaty powołał key visual do życia.

Aranżacje obrazu na rozmaite nośniki były już jednak wyłącznie moją robotą. Użyliśmy grafiki w bardzo wielu realizacjach, jednak najbardziej charakterystyczne były projekty graficzne reklam outdoorowych oraz nadruki na koszulkach.

Pyrkon współpraca przy tworzeniu key visual
Key visual w wersji „surowej”
Pyrkon 2019 billboard
Aranżacja key visuala na billboardzie
Pyrkon 2019 citylight
Citylight pyrkonowy z wykorzystaniem key visuala
Mockup koszulki z nadrukiem sublimacyjnym
Key visual Pyrkonu 2019 na koszulce, (c) Pyrkon 2019

Etykietki na piwo festiwalowe

W ubiegłorocznej edycji Pyrkonu po raz pierwszy pojawiło się festiwalowe piwo. Przygotowałem wówczas na nie etykietki z ilustracjami Ady Sulewskiej. W tym roku do menu doszły dwie kolejne odmiany złocistego trunku, powstały też projekty graficzne nowych etykiet. Rzućcie okiem na wizualizacje poniżej.

Koszulki festiwalowe i funkcyjne

Impreza formatu Pyrkonu to dziesiątki organizatorów, współpracowników, wolontariuszy. Wielu z nich otrzymało własne, charakterystyczne koszulki, które identyfikowały ich w ciżbie festiwalowiczów. Projekty graficzne nadruków, w oparciu o key visual lub elementy brandowe, przygotowywałem ja. Wybrane prezentuję poniżej.

Pyrkon 2019 – koszulka organizatorska
Pyrkon 2019 – koszulka organizatorska
Pyrkon 2019 – koszulka organizatora konkursu cosplayowego Maskarada 2019
Pyrkon 2019 – koszulka organizatora konkursu cosplayowego Maskarada 2019
Pyrkon 2019 – koszulka obsługi pawilonu przeznaczonego na gry role playing
Pyrkon 2019 – koszulka obsługi pawilonu przeznaczonego na gry role playing (ilustracja Ady Sulewskiej)
Pyrkon 2019 – koszulka obsługi pawilonu z grami planszowymi
Pyrkon 2019 – koszulka obsługi pawilonu z grami planszowymi

Identyfikatory festiwalowe

Każdy z ponad 50 tysięcy gości festiwalu musiał być wyposażony w identyfikator. Każdy dzień trwania imprezy musiał posiadać własny, odróżniający się identyfikator. Każdy z członków danego bloku ekipy organizacyjnej musiał posiadać taki kartonik, oczywiście różniący się wyglądem od kartoników osób pełniących inne funkcje, aby ochrona wiedziała, kto gdzie ma wstęp itp. Oczywiście, ochrona również musiała mieć ID – unikatowe i inne, niż reszta ekipy. Słowem, trzeba było przygotować dużo, naprawdę dużo różnistych identyfikatorów. Czy wspomniałem, że każdy z nich musiał mieć na rewersie nadrukowany zindywidualizowany kod kreskowy? Tak, musiał. Tenże kod należało najpierw wygenerować na bazie arkusza danych z Excela. Mówiąc wprost – zaprojektowałem kilkanaście różnych wzorów awersów identyfikatorów i wypuściłem do druku ponad 60 tysięcy zindywidualizowanych rewersów. Poniżej rzut oka, jak wyglądały wejściówki dla uczestników.

Social media

Festiwal to również intensywna aktywność w social mediach. W przypadku Pyrkonu chodzi głównie o Facebooka i Instagram. Do komunikacji wizualnej używaliśmy prostych, ale rozpoznawalnych szablonów wpisów. Przykłady poniżej.

Gazeta festiwalowa oraz afisze

Jak na szanujący się festiwal przystało, Pyrkon 2019 oferował uczestnikom publikację zawierająca szczegółowy program imprezy oraz najważniejsze informacje o atrakcjach i zasadach obowiązujących na imprezie. Aby jednak nie było zbyt zwyczajnie, przygotowaliśmy to w formie gazety. Dodatkowo, najważniejsze atrakcje promowane były przy użyciu porozwieszanych na terenie imprezy afiszy, nawiązujących estetyką do dwudziestolecia międzywojennego.

Pierwsza strona gazety programowej
Afisze promujące festiwalowe atrakcje

Oznakowanie imprezy

Pyrkon odbywa się na olbrzymim terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich, wykorzystując do realizacji programu większość dostępnych tam hal. Obszar ten musi być porządnie oznakowany, aby uczestnicy się nie gubili. Oznakowanie to około setki rozmaitych tablic, standów, banerów i wielkoformatowych map. A może i więcej. W którymś momencie przestałem liczyć…

Mapa wielkoformatowa, fot. (c) Pyrkon 2019
Mapa wielkoformatowa, fot. (c) Pyrkon 2019
Mapa wielkoformatowa, fot. (c) Pyrkon 2019
Mapa wielkoformatowa, fot. (c) Pyrkon 2019

Reasumując: roboty było bardzo dużo, ale była to robota fantastycznie satysfakcjonująca. A jeżeli ostatnie lata przeżyliście w jaskini, albo po prostu fantastyka i popkultura to zupełnie nie Wasz obszar zainteresowań, to zapraszam do obejrzenia filmu, który dość przewrotnie wprowadzi Was w temat:

Strona internetowa iwonachmielewska.pl

Jednak Pyrkon to – rzecz jasna – nie wszystko, czym się zajmowałem. Na początku roku światło dzienne ujrzała prosta strona z portfolio prac Iwony Chmielewskiej, uznanej na całym świecie autorki picture booków. Witrynę przygotowałem na zlecenie podpoznańskiego Wydawnictwa Wolno.

Logo dla Znakomitej Marki

W międzyczasie (wczesną wiosną) popełniłem również logo dla firmy PR-owej o wdzięcznej nazwie Znakomita Marka. Znak miał być prostym emblematem, skonstruowanym ze złożenia dwóch liter: M oraz Ż. Postarałem się więc, żeby był prosty, ale z pomysłem. Rezultat poniżej.

Logo dla firmy PR-owej Znakomita Marka

Rozwój portalu kulturaupodstaw.pl

U schyłku lata ubiegłego roku rozpoczęła działalność nowa odsłona portalu Kultura u podstaw. Jest to internetowy serwis, prowadzony przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego, poświęcony szeroko rozumianej kulturze w Wielkopolsce. Byłem odpowiedzialny za zaprogramowanie i wdrożenie tego projektu, którego projektantem graficznym jest Marcin Markowski z poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. Wiosną tego roku, zebrawszy feedback i doświadczenia, wykonaliśmy pierwszą dużą aktualizację layoutu i funkcjonalności portalu, którego układ jest dość awangardowy. Staramy się jednak, by awangarda nie stała na drodze czytelności i użyteczności. Rzućcie okiem poniżej – tak to wygląda.

Kulturę u podstaw zacnie czyta się na telefonie (mockup stworzony przy użyciu zdjęcia, do którego prawa autorskie należą do / mockup created using a photo copyrighted by Dubai SIMS (https://dubaisims.com/))
Tak prezentuje się kompletny widok strony domowej w wersji desktop. Kliknij, aby przejść do portalu.

Opieka nad stronami internetowymi

Regularnie świadczę też usługi związane z utrzymaniem i aktualizacją stron, które wykonywałem dla swoich klientów. Chodzi głównie o wzmiankowany powyżej portal, ale także strony dla poznańskiego Centrum Kultury Zamek: ZamekCzyta.pl i PoznanskaNagrodaLiteracka.pl. Swoją drogą, designerem tychże witryn również był Marcin Markowski, ja zaś byłem programistą.


Na tym kończę relację z działalności Nowej Pracowni w pierwszym półroczu 2019. Kolejne miesiące również zapowiadają się pracowicie. Już wkrótce zaktualizuję portfolio o nowe realizacje i postaram się relacjonować swoje poczytania bardziej regularnie.